Deutsch Intern
psychological ergonomics

PsyErgo, HCI und PIIS auf der IEEE VR’24

03/25/2024

Die 31. IEEE Conference on Virtual Reality and 3D User Interfaces (kurz „IEEE VR”) fand in diesem Jahr in Florida statt. Dafür reisten Forscherinnen und Forscher aus aller Welt nach Orlando oder, noch genauer, nach Disneyworld. Denn die Konferenz fand in diesem Jahr im Disney Contemporary Resort statt.

Die IEEE VR Konferenz ist die führende internationale Konferenz für Forschung in den Bereichen virtual, augmented, und mixed reality (VR, AR, MR). Die JMU Würzburg war gleich mit drei Fachbereichen vertreten: PsyErgo, HCI und PIIS stellten vor Ort ihre neusten Forschungsergebnisse vor.

Sara Wolf stellte Forschung aus dem Projekt CoTeach vor, in der sie gemeinsam mit dem Lehrstuhl für Evangelische Theologie und Religionspädagogik (JMU) neu entwickelte Anwendungen in virtueller Realität in the wild getestet hatte.

 

Abstract:

Exploring Virtual Reality for Religious Education in Real-World Settings

Sara Wolf, Ilona Nord, Jörn Hurtienne

Research and design of virtual reality (VR) applications for educational contexts often focus on science-related subjects and evaluate knowledge acquisition while overlooking other subjects like religious education or ‘what actually happens’ when VR is used in real-world settings. Our article combines both and presents two VR applications, Blessed Spaces and VR Pastor, designed for individual experiences in (Protestant) religious education. We deployed the applications in a real-world setting, an out-of-school learning centre. Surprisingly, the applications mediated social engagement between students. Our findings challenge traditional notions of social experiences in VR-supported education and call for more research in real-world settings.

Additional images

Back