Deutsch Intern
Psychologie Intelligenter Interaktiver Systeme

CoTeach

Die Arbeitsgruppe für Psychologie Intelligenter Interaktiver Systeme und der Lehrstuhl für Human-Computer-Interaction gestaltet, entwickelt und evaluiert gemeinsam mit dem Lehrstuhl für Englische Fachdidaktik und dem Lehrstuhl für Schulpädagogik vollständig immersive Lernumgebung für interkulturelle Begegnungen im Fremdsprachenunterricht.

Zeitraum: 2020 - 2023
Fördergeber: BMBF: Förderung in der Qualitätsoffensive Lehrerbildung mit dem Schwerpunkt „Digitalisierung in der Lehrerbildung“
Kooperation: Prof. Dr. Marc Erich Latoschik

 

Publications

2023[ to top ]
  • Virtual Reality im modernen Englischunterricht und das Potenzial für Inter- und Transkulturelles Lernen - Eine Pilotstudie. Hein, Rebecca; Steinbock, Jeanine; Eisenmann, Maria; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, Carolin. In MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung, 51, M. Mulders; J. Buchner; A. Dengel; R. Zender (reds.), bll 191–213. 2023.
2022[ to top ]
  • Inter- and Transcultural Learning in Social Virtual Reality: A Proposal for an Inter- and Transcultural Virtual Object Database to be Used in the Implementation, Reflection, and Evaluation of Virtual Encounters. Hein, Rebecca M.; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, Carolin. In Multimodal Technologies and Interaction, 6(7), F. L. {Mark Billinghurst; M.-C. Su (reds.), bl 50. 2022.
  • Usability and User Experience of Virtual Objects Supporting Learning and Communicating in Virtual Reality. Hein, Rebecca; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, Carolin. In Mensch und Computer 2022 - Tagungsband, B. Pfleging, K. Gerling, S. Mayer (reds.), bll 510–514. ACM, New York, 2022.
2021[ to top ]
  • Fostering Intercultural Competencies in Initial Teacher Education. Implementation of Educational Design Prototypes using a Social VR Environment. Foerster, Kristina; Hein, Rebecca; Grafe, Silke; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, Carolin. In Proceedings of Innovate Learning Summit 2020 2021, T. Bastiaens (red.), bll 73–86. Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), Online, United States, 2021.
  • Behavioral Framework of Immersive Technologies ({BehaveFIT}): How and Why Virtual Reality can Support Behavioral Change Processes. Wienrich, Carolin; Döllinger, Nina; Hein, Rebecca. In Frontiers in Virtual Reality. Technology for VR. Special Issue: User Experience in Virtual Reality Application design, 2. Frontiers Media {SA}, 2021.
  • Development of the InteractionSuitcase in virtual reality to support inter- and transcultural learning processes in English as Foreign Language education. Hein, Rebecca; Steinbock, Jeanine; Eisenmann, Maria; Latoschik, Marc Erich; Wienrich, Carolin. In DELFI 2021, A. Kienle, A. Harrer, J. M. Haake, A. Lingnau (reds.), bll 91–96. Gesellschaft für Informatik e.V., Bonn, 2021.
  • Inter- und Transkulturelles Lernen in Virtual Reality - Ein Seminarkonzept für die Lehrkräfteausbildung im Fach Englisch. Hein, Rebecca M; Steinbock, Jeanine; Eisenmann, Maria; Wienrich, Carolin; Latoschik, Marc Erich. In In: Söbke, H. & Weise, M. (Hrsg.), Wettbewerbsband AVRiL 2021, bll 34–39. 2021.
  • A systematic review of foreign language learning with immersive technologies (2001-2020). Hein, Rebecca M.; Wienrich, Carolin; Latoschik, Marc E. In {AIMS} Electronics and Electrical Engineering, 5(2), bll 117–145. American Institute of Mathematical Sciences ({AIMS}), 2021.
2020[ to top ]
  • appRaiseVR-An Evaluation Framework for Immersive Experiences. Wienrich, Carolin; Gramlich, Johanna. In i-com, 19(2), bll 103–121. De Gruyter, 2020.
  • CoTeach – Connected Teacher Education. Carolin, Wienrich; Eisenmann, Maria; Latoschik, Marc Erich; Grafe, Silke. In Boosting Virtual Reality in Learning, M. Schwaiger (red.). E.N.T.E.R., 2020.