Media and Business Communication

Generally speaking, communication through the media is well planned out and target-oriented. Tactics and strategies of communicators – be it advertising companies, associations, parties or media professionals themselves – determine our media reality, which aligns especially with the highly demanded sectors of entertainment, music and sports, focusing on market potential as well as target groups. With this in mind, successful communication can be measured by determining if it has the the desired impact on the audience and how well the communicators target group is reached. Plain contact rates (like audience rating or range) do not state anything about the desired effect.

That is why we at the department of Media and Business Communication are interested in the quality of media contacts: How are medial messages and contents experienced and processed? Which factors influence the effect and thereby the success of medial communication? How do I have to construct a media offer, a message or an advertisement, to initiate special processes and experiences for the recipient? From our point of view, valuable insights in the strategic design and conception of communication and media offers are provided especially by the reception and impact research, which has been severely neglected so far.

Focus Areas

  • Marketing and Brand Communication
  • Impact of traditional and new forms of Advertising
  • Strategic Media Design and Conception

  • Representation, Experience and Effect of Music in the Media
  • Music in the Media through the Ages
  • Music Marketing and Management

  • Representation, Experience and Effect of Sports in the Media
  • Social Effects of Major Sporting Events on TV (Soccer World Cup, Olympic Games)
  • Advertisements during and also for Media Sports

  • Representation, Experience and Effect of Entertainment Offers
  • Parasocial Interactions and Relationships with Media Personalities
  • Flow Experience and Presence

News (in German)

Passend zur Fußball-WM in Russland: Bei den Kölner Mediengesprächen am 17. Mai diskutierten Sportexperten über die Kommerzialisierung, Inszenierung und politische Instrumentierung von Sportgroßereignissen. Die Keynote hielt Christiana Schallhorn vom Arbeitsbereich Medien- und Wirtschaftskommunikation.

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Der Eklat um Kollegah und Farid Bang bei der ECHO-Verleihung sorgt immer noch für Diskussionen. Dabei geht es auch darum, wie gewaltverherrlichende, antisemitische, homophobe oder frauenverachtende Texte auf Jugendliche wirken. Holger Schramm gibt im Interview Einblicke in das Thema.

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Als erstes Marktforschungsinstitut, das qualitative Forschung in Deutschland vorangetrieben hat, sitzt Psyma seit 1957 in Nürnberg und an 14 weiteren Standorten weltweit. Psymas Managing Director Thomas Kolbeck besuchte am 25. Januar Masterstudierende im Seminar „MK on the Job“ und gab einen lebhaften Einblick in das Unternehmen, den Stand der Marktforschung und Einstiegsmöglichkeiten.

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Brigitte Kaltwasser, Inhaberin der PR-Agentur KALTWASSER Kommunikation und Leiterin der Landesgruppe Nordbayern der DPRG (Deutsche Public Relations Gesellschaft e. V.) weiß, worauf es in der PR-Branche ankommt. Am 11. Januar 2018 brachte sie den Medienkommunikationsstudenten der Uni Würzburg das Berufsfeld näher und gab hilfreiche Tipps für den Einstig. Mit von der Partie war Michael Schmitt, Inhaber der PR-Agentur „schmitt kommuniziert“ und Leiter der DPRG Regionalgruppe Würzburg. Auch er hatte den Studierenden einige Worte zu sagen.

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